Apk keuring

Wanneer APK keuring nodig?

Nu is er nog steeds geen antwoord op de vraag wanneer APK keuring nu eigenlijk nodig is. Dit antwoord is ook niet heel eenvoudig te geven. De APK regelgeving is namelijk niet eenvoudig. De hoofdregel uit de APK regelgeving is dat een auto pas na vier jaar nadat deze in gebruik wordt genomen APK gekeurd hoeft te worden. Daarna moet een auto om het jaar gekeurd worden. Dit is de hoofdregel, waar veel uitzonderingen op bestaan. In de eerste plaats geldt deze regel alleen voor auto’s die op benzine rijden en een beladen massa van 3500 kilogram hebben. Voor dieselauto’s is de APK regelgeving weer anders. Dieselauto’s moeten drie jaar na ingebruikname voor het eerst een Apk-keuring ondergaan, en daarna moeten ze jaarlijks gekeurd worden. Ook op deze regels kent de APK regelgeving weer uitzonderingen. Want auto’s die op 31-12-1959 in gebruik zijn genomen, moeten om de twee jaarAPK gekeurd worden.

Wat heeft u liever

Een boete van 130 euro of een goed gekeurde auto. Kom daarom snel naar autogarage Musa. Wij keuren alle bezinnen auto,s en diesel auto,s Prijs bezinen auto 35,00 euro prijs diesel auto 45,00 euro Hou deze site goed in de gaten voor leuke apk aanbiedeingen !!!

Maak hier een afspraak voor u apk keuring klik hier

Is de APK verlopen? Dan krijg je een boete!

Als de APK verlopen is, dan riskeer je een boete. Als je in Nederland rijdt met een auto zonder APK keuring, dan krijg je daarvoor een boete. Die boete bedraagt 130 Euro. Dat is sowieso al zonde geld, maar de kosten van het rijden met een auto waarvan de APK verlopen is, kunnen nog verder oplopen. Als je in een auto met een verlopen APK rijdt en je veroorzaakt een ongeval, dan kan je ervan uitgaan dat je verzekeraar niet gaat uitkeren.  De kosten hiervan heel fors oplopen. Bij een ongeval wat relatief goed afloopt zullen de kosten een paar duizend Euro zijn, maar bij een ernstig ongeval praat je al snel of tienduizenden tot honderdduizenden Euro’s schade.

De APK keuringseisen

een APK keuring is een uitgebreide keuring waarbij jouw auto helemaal wordt nagekeken om te controleren of het voertuig aan enkele strenge veiligheids- en milieueisen voldoet. De eisen die in ieder geval aan een voertuig gesteld worden bij het keuren van de auto, zijn de volgende APK keuringseisen:

  • Algemeneeisen: de auto moet deugdelijk zijn en mag dus geen vloeistoffen lekken.
  • Carrosserie: er mag geen roest op de carrosserie zitten.
  • Voorruit: de voorruit mag bepaalde beschadigingen hebben, maar niet alle ruitschade is toegestaan. Heb je een krasje of sterretje, dan is het belangrijk om deze keuringseis goed door te nemen.
  • Vergrendeling: de scharnieren, de deuren, de motorkap en de achterklep moeten allemaal goed werken en sluiten.
  • Remmen: de remmen van de auto moeten goed werken.
  • Verlichting: alle lampen van de auto moeten werken, dus ook het achterlicht, het mistlicht.
  • Wielophanging: de algehele ophanging moet in goede staat zijn.
  • Autogordels: de autogordels moeten compleet zijn en mogen geen schade hebben.
  • Wielen en banden: de APK profieldiepte moet kloppen, de banden mogen niet uitgedroogd zijn en de banden mogen geen scheurtjes of schade hebben.
  • Registratie: alle papieren van de auto moeten kloppen. Ook de kilometerstand wordt gecontroleerd.
  • Stuurinrichting: er mag geen speling in de stuurinrichting zitten.
  • Uitlaat: uitlaatgassen zijn wat lastig te meten, maar een lekkende uitlaat wordt meteen ontdekt.

Na de keuring bellen we op met de uitslagen mocht u niet door de keuring komen, dan kunnen wij in overleg met u afspreken om een reparatie uitevoeren aan u auto.